Og NEEEEEJ! Brexit, ffs.

Sikke en dag at vågne op til. Mine venner fulgte optællingen det meste af natten, men jeg lå i dobbeltsengen med 2 små drenge og forsøgte (forgæves) at få dem til at sove. Og vågnede helt skæv af træthed, da min mand ringede hjem for at sige godmorgen og overlevere de dårlige nyheder.

Jeg ved ikke engang, hvor jeg skal starte. Dels fordi ingen ved, hvad der kommer til at ske, og dels fordi så meget af det lige nu er følelser. Overraskelse, nervøsitet, frygt. England, som det ser ud i dag, er et land af indvandrere: mine venner her er halvt eller helt irske, skotske, walisiske, amerikanske, canadiske, franske, tyske, spanske, italienske, bulgarske, polske, svenske, norske, danske, osv osv. Og nej, afstemningen handlede ikke om indvandring, men det var edderrøvme det, debatten kom til at handle om.

Så som en af disse indvandrere, der har boet her i mange år og elsker landet højt, sidder man stum tilbage. Og tænker både på alle de hårde ting, såsom “hvad så med vores engelske opsparing… og huset… og hvordan bliver det at være dansk statsborger her, når vi vender tilbage om to år… og skal vi overhovedet tilbage nu?”. Og de bløde ting, såsom “det er ikke det land, jeg ankom til i 2008, hvor der blev taget imod mig med åbne arme.”

Og aldrig, ALDRIG havde jeg troet, jeg ikke ville juble, når Cameron gik af, men lige nu er alternativerne simpelthen for frygtelige. Så jeg sad på den lokale cykelcafe i formiddags med baby og spiste en ostescone og drak en kæmpe kaffe, og nyhederne kørte non-stop på fjernsynet, og jeg fik  alligevel tårer i øjnene, da han meddelte sin afgang. For det er bare så forkert, også selvom han er en skiderik, og hans politik er ved at rive landet itu. (Og fordi jeg havde været vågen det halve af natten.)

Ved ikke, hvad jeg ellers skal sige. Hvis jeg ikke ammede, ville jeg nok drikke en flaske tequila. Nu vil jeg spise is og leftover bryllupskage fra et bryllup, jeg ikke var med til. Og MON DIEU hvor jeg glæder mig til snart at bo i et land, hvor bryllupskagen ikke er en goddamn frugtkage!

PS: skatteproblemer løst, forresten. Vi kan tage afsted d. 13. som planlagt.

Leave a Reply

