Du sagde ikke, jeg var en dårlig mor, men…

Til lederen i mit barns børnehave:

Så vi flytter vores dreng til en anden børnehave. Big deal. Jeg ringede pænt til dig i går for at informere dig om vores beslutning. Efter 3 måneder er han stadig ikke rigtigt glad og sidder ofte alene, når vi kommer for at hente ham. Den glade, sociale dreng, der gerne vil være festens midtpunkt. Og han fortæller, at de andre driller. Slår. Driller lidt mere. Stjæler hans hat og siger, han går i pigetøj. Og pigerne gider heller ikke lege med ham, fordi han er en dreng.

Så jeg ringede til dig og fortalte, at han nu kommer i den lille, integrerede institution, hvor lillebror også skal gå. At han var meget ked af ikke at skulle gå det samme sted som sin bror. Og at vi er glade for beslutningen, og egentlig også har været glade for din børnehave – men nu siger stop. At vi går uden at smække med dørene.

Du sagde, at det var en forkert beslutning. At han allerede havde oplevet så meget opbrud i sit liv, at han ikke skulle opleve mere. At det billede, jeg malede af situationen, ikke svarede til det, de så i børnehaven. At det er for stor en byrde for ham at bære at vide, at han nu har valgt et andet sted, for hvad hvis det heller ikke går? Og så sagde du, og det glemmer jeg aldrig, “og hvilket barn er det overhovedet, der har brug for at have sin bror så tæt på?”

Hvilket barn det er? Det er mit barn. Min beslutning. Du sagde, at du var nødt til at give mig din faglige vurdering. Du har en årelang uddannelse i børn. Generelt. Men, lady, jeg har fire års non-stop intensiv uddannelse i lige netop mit barn. I at aflæse ham, lytte til ham, observere ham. Høre, hvornår han siger noget direkte, og hvornår han siger noget indirekte. Se, om smilet holder hele vejen hjem.

Og sjældent har jeg set ham så glad, som da jeg sagde, at han skulle begynde i en ny børnehave, og at han skulle være i det samme hus som sin bror. Han strålede. Og sagde så “det er jeg glad for, mor. For jeg syntes, det var så sørgeligt i den anden børnehave. At jeg ikke havde nogen venner.”

Du taler om mit barn, som om du kender ham, men jeg har aldrig nogensinde set dig andre steder end på kontoret eller i mødelokalet. Du sagde, vi skulle være kommet til dig, men du glemmer, at jeg faktisk gjorde det en dag. Hev fat i dig på gangen, da du hastede forbi os, og sagde, at jeg ikke syntes, det gik. Det kan du ikke huske. Fordi du har travlt, og fordi din institution er stor. Meget, meget stor.

Du sagde ikke, jeg var forkælet, men det lød, som om det var det, du mente. Og du sagde ikke, jeg var en dårlig mor, men det lød, som om det var det, du mente.

Og forresten, så har han ikke fået lov til at vælge selv. Her i huset er det de voksne, der bestemmer. Det er vi stolte af. Men du talte til mig som en, der ikke kunne finde ud af at være mor. En, der curler mit barn frem i livet. En, der ikke tør være voksen.

Hey, lady, at være voksen er lige netop det, jeg tør! Og nu er det min voksne, velovervejede beslutning, at legen stopper her. I fik overdraget det dyrebareste, jeg har, og I var ikke nok ved ham. Nu har nogen andre tilbudt at tage over, og dem har jeg større tillid til.

6 thoughts on “Du sagde ikke, jeg var en dårlig mor, men…”

  1. Tillykke mor! Tillykke fordi du er så god til at være mor! Tillykke fordi du nægter at lade dit instinkt blive undertrykt af en forrykt verden…

    Like

  2. Skønt indlæg. Tak fordi du deler. Jeg har to drenge (pseudotvillinger) som går på samme stue i børnehaven, på trods af at personalet anbefalede at skille dem ad, fordi der tidligere har været søskendepar, hvor der var udfordringer. Mine har nu gået på samme stue i knap et år, og der har ikke været nogen form for problemer. De stortrives. Vi mødre må stole på vores mavefornemmelse. Sejt at du gør det. Jeg håber, at den nye institution lever op til dine forventninger ❤

    Like

Leave a Reply

