Vi/dem/jer/os…

Af de kommentarer, jeg fik på mit indlæg om børnehaveflytning her og på andre sociale medier, så var der een, der sved. Det var en kvinde, der skrev noget i retning af (jeg parafraserer) “de er jo lige kommet hjem til Danmark, så de skal nok bare lige vænne sig til det hele. Det er derfor, de overreagerer.” Sådan noget lignende.

Den har jeg tænkt over siden. Hvorfor? Hvorfor tog jeg den så nær?

Fordi jeg synes, vi bruger noget nær alle døgnets timer på at prøve at passe ind og derfor bliver frustreret, når vi (åbenbart) alligevel ikke gør? Fordi dét, jeg netop var træt af ved at bo i udlandet var, at det altid var mig, der var outsideren – og at det derfor er skidefrustrerende, at folk synes, jeg stadig er en outsider, nu hvor jeg er kommet “hjem”? Eller fordi jeg faktisk synes, det er at vende situationen på hovedet?

Jeg har talt med andre “indvandrere” om vores situation. De fleste af dem sagde, at de også havde rykket børn rundt mellem institutioner. Og een sagde endda: “danskerne venter ALT FOR LÆNGE med den slags! De går og håååber og har møder og tænker frem og tilbage, og intet sker. Nej, flyt dem! Hvis det ikke er godt nok, så væk! Flyt dem!”

Er det rigtigt? Måske, måske ikke. Det har jeg ikke boet her længe nok til at kunne udtale mig om.

Men det, jeg ved, er, at alle forældre vil det bedste for deres børn. Sådan er man (gudskelov). I Danmark og i resten af verden. Og det er ikke, fordi vi ikke forstår det danske system, at vi rykker børnehavebarnet. Det er ikke, fordi vi ikke er helt med i klubben endnu. Ikke, fordi de fine nuancer går tabt. Ikke, fordi vi er sådan nogle, der altid føler, vi svæver et sted mellem Danmark og England.

Vi flytter vores barn, fordi vi har fundet et bedre sted. Et sted, som vi vil glæde os til at sende ham til. Helt enkelt.

Og vi er ikke udanske, fordi vi gør det. Vi gør ikke noget nu – her i starten – som vi ikke ville gøre om et år eller to. Vi gør bare det, som alle ville have gjort.

Lad os nu være med i klubben.

Leave a Reply

