Vi omfavner de danske traditioner

img_2885

Der er så meget, dette år, der er “første gang” for os: f.eks. første fastelavn nogensinde! Jeg var nødt til at forklare det for den fire-årige som “det er lidt ligesom Halloween, men ikke uhyggeligt. Og man slår på en tønde.” (Mistænksomme øjne.) “Med en kat i.” (Opspærrede øjne.) “IKKE EN LEVENDE KAT! Det var kun i gamle dage. Og så spiser man fastelavnsboller og får fastelavnsris på sengen og riser sin mor og far op.”

Hvordan det gik:

  • han blev kattedronning i børnehaven, hvilket han blev noget fortørnet over, for hvorfor blev han ikke konge?
  • vores fastelavnsboller blev almindelige gulerodsboller med græsk yoghurt i og lyserød glasur på toppen.
  • jeg blev vækket 5.30 i morges af at blive tæsket på med en ukulele. For den fire-årige havde set på fastelavnsriset og vurderet, at det ikke ville slå hårdt nok.

Så vi omfavner de danske traditioner, så godt, vi nu kan. Og jeg tænker for mig selv, at det er min fordel, at ingen af drengene ved, hvordan det egentlig burde være.

Det mærkeligt matchende billede (mærkeligt, fordi vi ellers aldrig har noget, der matcher i huset) forestiller sig panikfastelavnsriset kreeret i går aftes af gavebånd fra sidste weekends barnedåb, et gammelt blad og nogle perler. Jeg var stolt!

Leave a Reply

